Smarna Gora Hike & roadtripje Italië/Kroatië - Reisverslag uit Triëst, Italië van Barry Kock - WaarBenJij.nu Smarna Gora Hike & roadtripje Italië/Kroatië - Reisverslag uit Triëst, Italië van Barry Kock - WaarBenJij.nu

Smarna Gora Hike & roadtripje Italië/Kroatië

Blijf op de hoogte en volg Barry

28 Oktober 2015 | Italië, Triëst

Zivjo iedereen!

De tijd vliegt voorbij hier in het zonnige Ljubljana! Mijn laatste verslag was alweer twee weken geleden en in die tijd heb ik redelijk veel gedaan! Zo ben ik een gezellig weekendje met Mayke naar Brussel geweest, heb ik de Smarna Gora met Pedro, Thomas, Tobias en andere FELU-studenten 'beklommen' en zijn we met de groep (Pedro, Miguel, Ines, Raquel, Andreia, Margarida, Sara, Beatriz, Sarah, Juliana & Quentin) naar Triëst, Rovinj, Pula & Rijeka geweest!

In het weekend van 16 tot 19 oktober ben ik met Mayke in Brussel geweest waar we bijna alle toeristische plekken bezocht/gezien hebben (o.a. Manneke Pis, Jeanneke Pis, de Grote Markt, het Koninklijk Paleis, het Warande Park etc.), natuurlijk konden de Belgische delicatessen niet ontbreken en hebben we de wafels, de friet en natuurlijk de Belgische biertjes ook geprobeerd! :) Dankzij goedgezinde weergoden kon de paraplu in de tas blijven en konden we op ons dooie gemak 'heel' Brussel verkennen! Helaas komt er aan alle mooie dingen ook weer een eind en moest ik maandag 19 oktober na een heel geslaagd en gezellig weekend weer richting Ljubljana, waar er tot mijn grote verassing bij aankomst een heerlijke Chinese maaltijd door Cui voor me werd gekookt!

Na een aantal 'vermoeiende lessen' op dinsdag, woensdag en donderdagochtend begon mijn weekend donderdagmiddag om 15:00 uitstekend met een 'hike' met Pedro, Thomas, Tobias en andere FELU-studenten naar de top van de Smarna Gora (669 m) waar we prachtig uitzicht hadden over Ljubljana en omstreken! Door deze 'hike' had ik mijn sportieve activiteit van oktober ook weer gehad! In de avond stond er een beerpong toernooi op het programma waar Pedro, Quentin & ik helaas in de finale verloren!

De weergoden waren ons de afgelopen dagen (en zijn ons nog steeds) goedgezind, waardoor we op maandag 19 oktober al hadden besloten dat we in het weekend naar Kroatië wilden gaan. We hadden ons na afloop van onze laatste trip naar Venetië & Verona voorgenomen om met de volgende trip niet tot het laatste moment te wachten met het regelen van de auto's en het hostel, maar zoals het echte studenten betaamt moesten we natuurlijk op vrijdag nog alles regelen voor onze trip naar Triëst en Kroatië. Gelukkig ging alles vrij voorspoedig en konden we zaterdagochtend met 3 auto's vertrekken richting Triëst in Italië.

Na een rit van 1,5u kwamen we zaterdag in de ochtend aan in Triëst waar het echt prachtig weer was. Na het vinden van een parkeerplekje zijn we de toerist gaan uithangen en hebben we in Triëst zelf o.a. het Piazza dell'Unità d'Italia, Castle of San Giusto, Cattedrale di San Giusto Martire, Piazza della Borsa etc. Net buiten Triëst lag het Castello di Miramare wat een van de mooiste plekken was die ik tot nu toe gezien heb. Gelukkig had ik zoals pa ook altijd heeft geluk met parkeren en kon ik voor de ingang mijn auto kwijt waar Miguel en Sarah ongeveer 10 á 15 minuten moesten lopen!;) Na het bezoekje aan Triëst zijn we doorgereden naar Rovinj (1,5u rijden) waar we rondgelopen en gegeten hebben alvorens we doorgereden zijn naar Fazana waar ons hostel was.

Zondagmorgen zijn we na een uurtje langer slapen vertrokken naar Pula waar we ook een aantal toeristische plekken hebben bezocht, o.a. de Arena van Pula, de Tempel van Augustus, de Poort van Hercules etc. In Pula hebben we ook met zijn allen geluncht alvorens we via Medulin langs de kust zijn doorgereden naar Rijeka. Het rijden langs de kust en de mooie omgeving was een van de vele chille dingen tijdens de trip. Ondanks dat we in Rijeka in het donker aankwamen hebben we toch nog redelijk wat van de stad gezien, o.a. de Sint Vitus Kathedraal, de Bridge of Croatian Defenders from the homeland war, en de aller mooiste Mc Donalds in Rijeka!;) Na het veroberen van een heerlijke Big Mac :), zijn we weer vertrokken naar Ljubljana. Het grootste gedeelte van de weg was door de bergen/heuvels en was ook weer heel vet om te rijden.

Al met al waren het weer hele leuke tripjes/uitstapjes en zijn we al vast begonnen met het plannen van de volgende trips!

Wat betreft alle vragen van de vorige verslagen:
@ André, ik heb werkelijk waar geen flauw idee waar de gemiddelde Sloveen staat in de Zwarte Piet-discussie & de VW-dieselsjoemelaffaire, want ik heb voornamelijk contact met exchange studenten. Ik kan wel zeggen dat ik nog weinig Zwarte Pieten ben tegengekomen en dat de VW Polo echt fantastisch reed! ;) Daarnaast merken wij dus echt helemaal niet van de vluchtelingen in Ljubljana. Op een standaard paspoortcontrole na hebben wij ook geen problemen gehad bij de grens tussen Kroatië en Slovenië. Verder heb ik eigenlijk pas één keer Sloveens gegeten en dat was niet eens écht Sloveens haha.
@ Eef & René, de afgelopen twee weken kon ik niet gaan zaalvoetballen. Maar het zaalvoetballen is 1,5u per keer en dan speel je diverse wedstrijden voor de fun tegen elkaar.
@ Oma van Straaten, allereerst wil ik even zeggen dat de tumtums weer ouderwets lekker zijn! :), aangezien ik hier al zoveel gezonde dingen eet is het niet noodzakelijk om de aardappels op te sturen haha! Over het bed heb ik absoluut niets te klagen, het enige probleem is dat het bed zo lekker ligt dat ik soms wel moeite heb met opstaan ;).

Ik ga mijn bed maar eens opzoeken nu!

Adijo iedereen!

P.S. voor meer en goede foto’s zie facebook

  • 28 Oktober 2015 - 07:00

    Jany:

    Hey Barry weer een leuk verslag. Heb het in een adem uitgelezen om half zeven 's ochtends. Dat wil toch wel iets zeggen . Vind het echt fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Leuk ook dat weekendje Brussel, dan moet een weekendje Nederland toch ook kunnen (29 januari). Geniet nog maar van het lekkere weer en van je tripjes. Groetjes!!!!

  • 28 Oktober 2015 - 07:33

    Theo-Henk:

    Leuk verslag weer, Barry! Maar het wordt wel tijd om eens echt Sloveens te gaan eten ;)

  • 28 Oktober 2015 - 08:30

    Ma:

    Hoi Barry,

    Je hebt weer heel wat ondernomen zo te lezen. Goed om te horen dat het weekendje Brussel met Mayke gezellig was. Jullie hebben weer heel veel gezien. Op naar het volgend weekend samen (en met Jeffrey, Kasper en Denise) in november.
    Lekker voor je dat het weer nog steeds goed is. Ook bij ons is de temperatuur nog aangenaam.
    De foto's zijn ook weer prachtig.
    Wat staat er voor het komend weekend op het programma?
    Jammer dat de lessen zo "vermoeiend" voor je zijn, maar dan moet je maar lekker op tijd naar bed gaan dan rust je weer goed uit(ha,ha).
    Geniet nog maar lekker, het is je gegund. En blijf vooral van die leuke verslagen schrijven!

    Veel liefs van ons en tot horens.

    Groetjes en een dikke knuffel,
    ma



  • 28 Oktober 2015 - 08:31

    Kasper:

    Ik sluit me bij Theo-Henk aan Bar. Leuke verhalen en zo te horen heb je het goed naar je zin. Maar als we naar Ljubljana komen, verwacht ik op z'n minst dat je ons een varken van het spit kan voorschotelen ;).

  • 30 Oktober 2015 - 23:02

    Jacqueline:

    Leuk, Rovinje, Pula, Rijeka: kennen we van 25 jaar geleden! Zie ik daar nog beton ipv strand? dat was daar toen ook.

  • 03 November 2015 - 21:19

    André:

    Hi Bar,
    Goed verslag, met heel weinig taalvauten, blijkbaar heb je toch nog iets geleerd op dat VWO daar in Bommel! ;-) Je hebt weer mooie tripjes gemaakt onder een fijn zonnetje, zo te lezen. Mooie foto's ook. Wat mij vooral opvalt in dit verslag is, dat jij het altijd voor elkaar krijgt dat een ander voor je kookt. Hoe doe je dat toch?
    Wat studeer je daar eigenlijk tijdens die "vermoeiende" lessen? En lees ik het goed? Studeer je alleen op de dinsdag-, woensdag- en donderdagochtend? Schande! Je lijkt wel een leraar!
    Spreek je al diverse Slavische talen, of bedien je je maar van wat Steenkoolengels? Jammer dat je de gemiddelde Sloveen niet even hebt gevraagd naar de Pietendiscussie, die moet daar in zo voormalige communistische kolonie - waar ze elkaar met een zekere regelmaat de Zwarte Piet toespeelde - toch een voorname plaats in het sociale leven innemen, of vergis ik mij nu deerlijk?
    Hoe kwam je nu zo plotseling in Brussel terecht? Dat ligt toch weer helemaal de andere kant op. Je was bijna thuis, je had wel even door kunnen komen, of had je nu je Polo niet bij je?
    Je moet wel een beetje meer contact zoeken met de plaatselijke bevolking, hoor, anders ben je er straks meer dan een half jaar geweest en spreek je beter Mexicaans of Chinees dan Sloveens en dat kan natuurlijk ook niet, naar je gastland toe.
    Hoe is het op de uni? Spreken de docenten daar nog een beetje Engels of is het moeilijk te volgen. Hebben ze nog iemand nodig die in een half uurtje de hele Koude Oorlog kan uitleggen en toelichten in meer dan briljant uitgesproken Engels? Laat het me even weten, want ik wil die leuke reisjes die jij nu maakt eigenlijk ook wel maken, dan neem ik dat lesgeven er wel op de koop toe bij.
    Nou, het was leuk weer iets van je te vernemen ik kijk al uit naar je volgende verslagen. Kijk goed uit met Halloween, er loopt een heel enge verschijning rond daar bij jullie, ik heb er foto's van gezien.
    Groeten,

    André (l.ov.d.h.w.w.e.v.o!!)

  • 03 November 2015 - 21:27

    Oma Van Straaten:

    Ha Barry,

    Ik vind het heel leuk om te lezen dat de tumtummetjes zo goed bevallen, als je weer thuis bent krijg je nog een zakje van me. Jammer van de echt Hagesteinse aardappelen, maar dat heb ik al verwerkt, dus vooruit maar. Je hebt weer een mooie reis gemaakt. Jullie studenten boffen toch maar. Wij moesten vroeger werken en als je daar mee klaar was sokken stoppen en onderbroeken breien, ik weet bijna niet wat ik leuker vind. Maar dat geeft niet, hoor, geniet er maar lekker van. Je had ook weer mooie foto's gemaakt. Woon jij nu helemaal alleen in dat grote witte huis, of wonen al die vrienden bij je? Het is wel een heel mooi optrekje, hoor, waar ze tegenwoordig studenten in stoppen.
    Je bent al vaak in Italië geweest. Spreek je al een beetje Italiaans? Als je dan de paus eens tegenkomt op een van je tripje, doe die dan de groeten van mij, dat vindt hij vast leuk. Zo vaak krijgt het de vriendelijke groeten niet uit Nederland. Toch wel een beetje vreemd dat jullie zo weinig merken van de vluchtelingen daar, maar die zullen wel niet welkom zijn in de steden daar. Het is wel erg hoor, als je dat allemaal op het journaal ziet.
    Goed, Barry, geniet maar lekker. Wel goed studeren hoor, dan word je heel misschien wel net zo'n knappe bol als die briljante oom André van je.

    Veel groeten van

    Oma Van Straaten. (de V van Van moet met een hoofdletter!!!)

  • 07 November 2015 - 15:06

    René En Evianne:

    Ha Barry!

    Zo te lezen en zo te zien, vermaak jij je wel!!
    Je komt op mooie plekken joh! Geniet ervan.
    En aan die "vermoeiende lessen" raak je vast wel gewend..
    Heb je ook even de tijd om bij te komen van alle indrukken!
    Succes met het voetballen ;-)!

    Groetjes,
    René en Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Triëst

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2016

Laatste tripje, Escape Rooms & studeren

04 Januari 2016

NYE in Belgrado

08 December 2015

Bratislava & Wenen

01 December 2015

Ljubljana & Budapest

10 November 2015

Velika Planina, Halloween & Bled
Barry

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 6996

Voorgaande reizen:

27 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: