Eerste week Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Barry Kock - WaarBenJij.nu Eerste week Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Barry Kock - WaarBenJij.nu

Eerste week Ljubljana

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

29 September 2015 | Slovenië, Ljubljana

Dober dan iedereen, 29-9-2015
Hier een eerste update vanuit Ljubljana! Op maandag 21 september was het dan zo ver: Barry naar Slovenië. Nu 9 dagen later kan ik zeggen dat ik inmiddels aardig gewend ben geraakt aan het leven hier. Door het wonen in de studentenflat (Dorms) leer je heel snel nieuwe mensen kennen. Ik heb inmiddels een vaste groep vrienden waarmee ik samen eet, uitga, de toerist uithang en al het papierwerk regel. Mijn dorm (appartementJE) ligt naast de Economische Faculteit (FELU) maar buiten de stad, echter is de stad makkelijk te bereiken met de taxi of de bus. Omdat ons OV pas op 1 oktober werkt maken we nu veel gebruik van de taxi aangezien dat goedkoper is dan de bus. Mijn dorm bestaat uit een keuken, een badkamer en twee 2-persoons slaapkamers. Momenteel deel ik mijn dorm met Beng uit Zuid-Korea en Xi Nao uit China. Op mijn slaapkamer heb ik nog geen kamergenoot wat uitstekend bevalt haha. Eerst had ik alleen internet via de kabel op mijn kamer maar dankzij Beng heb ik inmiddels ook wifi! Ik ken ondertussen behoorlijk veel andere exchange studenten en mijn vaste groep vrienden bestaat uit Pedro (mijn Portugese buurman), Sarah (mijn Belgische overbuurvrouw), Eglè (mijn Litouwse overbuurvrouw), Quentin uit Frankrijk, Inès, Margarida, Raquel, Andrea en Miguel uit Portugal. Met deze groep vrienden het ik onder andere Ljubljana Grad (het kasteel van Ljubljana) gezien en een boottochtje over de Ljubljanica (rivier van Ljubljana) gemaakt. Naast al het moois in Ljubljana merk je wel dat het vroeger bij Joegoslavië heeft gehoord. Je merkt dit aan al het papierwerk wat je moet doen en aan de gebouwen. Na 9 dagen heb ik het meeste papierwerk geregeld en hoef ik alleen nog mijn Residence Permit card (soort van verblijfsvergunning) op te halen. Ik heb ondertussen een Sloveens nummer (maar ben via whatsapp te bereiken op mijn oude nummer), een OV en een studentmealcard geregeld. Met de studentmealcard is het voordeliger om buitenshuis te eten dan zelf iets te maken. Zo kan je voor bijvoorbeeld €1,50 een soepje, een ‘hoofdgerechtje’, een salade en een flesje water krijgen. Helaas gaat deze kaart pas vanaf donderdag in dus zal ik morgenavond zelf nog wat moeten kokkerellen. Gisteren en vandaag had ik de introductiedagen om mijn faculteit en volgende week maandag beginnen mijn lessen. Verder hadden we gisterenavond een International Dinner waar iedere student zijn land moest vertegenwoordigen door zelf eten en drinken mee te nemen. Hier heb ik ook de eerste Nederlanders ontmoet. Aanstaande zaterdag en zondag ga ik cultureel doen en ga ik met andere FELU-studenten naar het Bled-meer en naar de kust van Slovenië.
Al met al kan ik zeggen dat het leven prima toeven is in Ljubljana en ik houd jullie op de hoogte van al het moois hier!
Adijo!
Barry

PS:
Mijn adres:
Kardeljeva ploščad 12, Dorm D, Room 0013,
1000 Ljubljana
Slovenia

  • 30 September 2015 - 07:09

    Gerrit:

    Dank voor de 1e update ! Het is nu natuurlijk vooral een hoop regelwerk en wegwijs worden.

    Valt het appartementje je een beetje tegen ??

    Succes en vooral veel plezier nog !!

    Oh ja, heb ik het goed gezien ??? Het woordje 'bier' heb ik in het 1e verslag nog niet terug gezien. ... ;-)

  • 30 September 2015 - 08:11

    Pa:

    Hi Barry,

    Leuk verslag, goed om te horen dat alles zover geregeld is.
    Nog een paar dagen relaxen en dan maandag "echt" aan de bak.

    Succes met je studie en have fun.


  • 30 September 2015 - 21:31

    Theo-Henk:

    Leuk te lezen, Barry! Hopelijk kun je snel van een degelijke maaltijd genieten ;)

  • 01 Oktober 2015 - 08:00

    Jacqueline :

    De start klinkt goed! Ik ben alleen nog benieuwd naar wat jij had gemaakt als typisch Nederlandse lekkernij. Voor kapsalon moet je wel even je best doen. Heb een goede tijd, we horen graag van je belevenissen!

  • 01 Oktober 2015 - 19:12

    Anton En Gea :

    Leuk om te lezen Barry fijn dat je al zo snel gewend ben daar.

    Met dat eten komt het ook wel goed

  • 05 Oktober 2015 - 08:24

    Jany:

    Hoi Barry,

    Fijn dat je het gelijk al naar je zin hebt. Succes en tot het volgende verslag!!!

  • 06 Oktober 2015 - 21:21

    Wim:

    Ik zag op de kaart dat je moeder met dr zusjes wel heel dicht bij jou in de buurt waren.
    Hoe vonden al je medestudenten de puur hollandse barbeque? of heb je erwtensoep gemaakt?
    Veel plezier daar.

  • 20 Oktober 2015 - 14:21

    André:

    Hi Barry,

    Goed verslag van je eerste dagen in het immer pittoreske Ljubjana. Vraag eens aan Eglè of ze Nastase ook kent, die heb komt ook uit Litouwen en die heb ik in 2005 in Engeland ontmoet. In Litouwen kent iedereen elkaar toch wel zo'n beetje? Of niet. Heb je al typisch Sloveens gegeten en wat is het lievelingsdrankje van de Slovenen? Zijn er in de stad al veel vluchtelingen te zien, of valt dat erg tegen. Ze kunnen er bij jullie op de kamer nog wel een paar kwijt, lijkt me zo.
    Oma wil graag weten wat voor Hollands eten jij hebt meegebracht en of ze voor de zekerheid een kilo of tien echte Hagesteinse aardappels moet sturen.

    Vermaak je en vergeet niet om tussendoor ook wat te studeren.

    Groet,

    André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2016

Laatste tripje, Escape Rooms & studeren

04 Januari 2016

NYE in Belgrado

08 December 2015

Bratislava & Wenen

01 December 2015

Ljubljana & Budapest

10 November 2015

Velika Planina, Halloween & Bled
Barry

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 6976

Voorgaande reizen:

27 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: