NYE in Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Barry Kock - WaarBenJij.nu NYE in Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Barry Kock - WaarBenJij.nu

NYE in Belgrado

Blijf op de hoogte en volg Barry

04 Januari 2016 | Servië, Belgrado

Zivjo en een happy new year iedereen!

Na een zeer geslaagde kerst in Nederland was het op 28 december weer tijd om terug te gaan naar Ljubljana! In tegenstelling tot de laatste keer dat ik naar Ljubljana vloog wist ik nu waar ik terecht kwam haha! Daarnaast kon ik samen met Daen reizen. Nadat we weer waren aangekomen in Ljubljana ben ik met Daen nog even snel van een studentmeal-pizza gaan genieten en daarna hebben we met een aantal nog een biertje gedaan in de dorms.

Op de dagen tot oudjaarsdag had ik vrij weinig te doen aangezien nog niet iedereen terug was van hun thuisfront. Gelukkig hadden we de studentmealkaart nog en ben ik met Quentin eerst op dinsdag van een heerlijke mexicaanse lunch gaan genieten en op woensdag zijn we langs The Wok gegaan haha!

Op oudjaarsdag was iedereen die meeging met de trip naar Belgrado weer terug en konden we nadat we de auto's gehaald hadden en boodschappen gedaan hadden aan de reis beginnen. Ik in de ene auto met Ines, Quentin, Andreia en Catarina en in de andere auto zaten Miguel, Pedro, Sara, Beatriz, Raquel en Margarida. Na een rit van een kleine 5,5 uur zonder problemen aan de grens kwamen we aan bij ons hostel in Belgrado. Helaas hadden we een een overboeking en zaten we verspreid in twee hostels. Nadat we onze spullen gedropt hadden zijn we richting de stad gelopen om daar samen met de andere wat te eten! Nadat we gegeten hadden zijn we terug gegaan naar onze hostels om allemaal om ons allemaal om te kleden en klaar te maken voor de 'spectaculaire' vuurwerkshow bij het parlementsgebouw. Helaas duurde het een uur voordat de dames zich eindelijk omgekleed hadden en waren we verkeerd gelopen waardoor we 5 minuten na 12 pa aankwamen op het plein en de vuurwerkshow dus gemist hadden haha! Maar dit kon de pret niet bedrukken en we hebben hier nog een uurtje genoten van heerlijke Balkan-muziek! Gelukkig was de andere groep wel voor middernacht op het plein en heeft Margarida nog wat foto's geschoten van het vuurwerk haha! Nadat we weer bij elkaar waren zijn we naar een 'discotheek' gegaan bij de rivier waar we nog tot in de vroege uurtjes het nieuwe jaar hebben ingeluid.

Op nieuwjaarsdag ben ik met Margarid, Catarina, Andreia, Raquel, Ines & Quentin de 'prachtige' stad Belgrado gaan verkennen haha! Miguel, Pedro, Sara en Beatriz genoten nog wat langer van hun slaap! We zijn via het Kalemegdan park naar het Fort van Belgrado gelopen. Hier hebben we o.a. het Military museum, de rozenkerk en het standbeeld van The Victor gezien. Vervolgens zijn we via Skadarska (een straat met allemaal traditionale Servische restaurants) naar het Republic Square gelopen waar we bij Vapiano geluncht hebben! Hier kwamen we Miguel, Pedro, Sara en Beatriz weer tegen waarna we nog met zijn allen naar het parlementsgebouw en het oude paleis zijn gelopen! Als afsluiter van de avond hebben we met zijn allen Spaghetti Bolognese op in het hostel en hebben we nog een drankje in de British Pub gedaan.

De volgende dag zijn we in Skadarska wat gaan eten en hebben we nog de Kathedraal van de Heilige Sava gezien alvorens we om half 2 weer aan de rit richting Ljubljana begonnen! Waar de eerste 100km vrij vlot gingen, hebben we er daarna 4 uur over 4km gedaan. We waren namelijk beland bij de grens en daar stond een gigantische file. Het is ons nog steeds een raadsel waarom het zo lang heeft moeten duren aangezien ze alleen 20 seconden ons paspoort controleerden. Nadat we zowel de Servische grenscontrole als de Kroatische grenscontrole hadden gehad konden we aan de laatste 400km van onze trip beginnen! Helaas was het inmiddels gaan sneeuwen en konden we niet lekker doorrijden, naarmate we dichter bij Ljubljana kwamen begon het steeds harder te sneeuwen en duurde het nog bijna 7,5 uur voordat we weer in Ljubljana waren. Samen met Quentin heb ik dit stuk gereden wat opzich een hele leuke maar ook vermoeiende uitdaging was! Nadat we om half 3 's nachts weer gearriveerd waren heb ik met Andreia, Ines & Catarina nog een pasta gegeten en nog een biertje gedronken alvorens ik om half 5 weer in mijn bed lag haha!

Gisteren ben ik dan ook niet de deur uitgeweest om boodschappen te doen of te eten haha want Cui en Bang hadden zowel chinees als koreaans gekookt. Ik heb dan ook voor het eerst en het laatst in mijn leven een varkensoor half opgegeten! Ik wist niet eens dat ze dat hier in de Spar verkochten haha! Vandaag om 2 uur was mijn vakantie helaas weer over en moest er gebikkeld worden in de collegezaal tot half 4 haha!

Al met al is het tripje naar Belgrado wel prima bevallen. Echter is de stad zelf niet heel bijzonder in vergelijking met alle andere bezochte steden. Voorlopig staat er nog een tripje op de planning, volgende week zaterdag zijn we van plan om nog een klein trip in Slovenië te maken maar dat hangt helemaal van het weer af!

Ohja voor ik het vergeet: Jany er is hier inmiddels al 20cm sneeuw gevallen haha! ;)

Adijo allemaal!

• 04 Januari 2016 - 23:59

Gerrit:

Hey Barrovic, als eerste gelukkig nieuwjaar !

Je bent een echte wereldreiziger ! Belgrado kan dus ook weer doorgestreept worden van de bucketlist.
    En hoe smaakte het varkensoor ? Weet je dat je die ook altijd door de snert van oma krijgt.....

• 05 Januari 2016 - 00:02

Jany:

Hey Barry dat is weer een leuk verslag. Eten blijft toch het belangrijkste. Zijn ze daar niet gelijk van slag als het iets sneeuwt? Hier dus wel. Code oranje. Gelukkig nieuwjaar!!!!! Veel plezier weer tijdens de volgende trip. Ga je nog skiën? Groetjes!!!!!

• 05 Januari 2016 - 19:45

Theo-Henk:

De beste wensen, Barry! Weer een leuk verslag in de reeks "Bakken en braden op de Balkan met Barry"!

• 09 Januari 2016 - 15:02

Ma:

Hoi Barry,

Je hebt weer een leuk verslag geschreven. We hebben elkaar inmiddels via facebook gesproken en alle nieuwtjes weer uitgewisseld. Vanaf deze plaats wensen we jou nog veel succes met de studie
    en tot horens.

Liefs,
    ma

• 09 Januari 2016 - 22:03

René En Eef:

Ha Bar!

Weer een mooi verslag om te lezen!
    Jullie hebben vast onderweg wel wat mooi vuurwerk gezien zeker?
    Hopelijk valt er niet veel sneeuw meer en kun je de laatste trip ook gaan maken!
    Veel plezier en studeer ze nog even ;-)!

Groetjes,
    René en Eef

• 19 Januari 2016 - 20:47

André:

Hi Bar, zo te lezen gaat het wel goed daar. Mooie verhalen, avontuurlijke autotochten, prachtige kastelen, adembenemend vuurwerk, lekker eten, krokante varkensoren, dikke lagen sneeuw en op Republic Square de kerstman die schoenen verkoopt, zo te zien. En ook nog anderhalf uur gestudeerd. Wat wil een mens nog meer. Met plezier gelezen. Wordt er ook nog geskied in Slovenië of wagen ze zich daar niet aan? Kun jij eigenlijk wel skiën? Ik heb geen idee. Sorry, ik ben moe en heb vandaag niet zoveel inspiratie om te schrijven. Andere keer beter.

Groeten,

André (lievelingsoom en levend kunstwerk!)